Tiedätkö, miten striimataan Fortnitea?

Kun ensimmäinen kotimainen TV-lähetys toukokuussa 1955 aloitti Suomessa uuden aikakauden ja vuosikymmenten kehityksen kohti viihdepainotteista arkea, tuskin kukaan aikalaisista osasi kuvitella villeimmissäkään visioissaan katsojien siirtyvän 2000-luvulla televisioiden ääreltä näyttöpäätteille seuraamaan suoratoistopalveluihin tuotettuja pelivideoita. Suoria nettilähetyksiä kutsutaan puhekielessä striimaukseksi. Ilmaus on lähes suora lainaus englanninkieleisestä streaming-sanasta, ja etenkin digitaalisesta sanastosta omaksutut termit sulautuvat osaksi nykyslangia. Suomalaistettu kirjoitusasu on yleistynyt sähköisessä mediassa osittain hakukoneoptimoinninkin vuoksi.

Tietokoneiden yleistyttyä kotikäytössä tietotekninen kehitys alkoi näkyä jo varhaisessa vaiheessa etenkin lapsiperheissä kaikkein helpoimmassa ja koukuttavimmassa muodossaan: peleinä. Vielä 30 vuotta sitten kotikoneilla ei ainoastaan pelattu, vaan niillä myös koodattiin manuaalien ja harrastajalehtien avustuksella lähinnä yksinkertaisia, mutta toisinaan myös graafisesti ja toiminnoiltaan vaativampiakin pelejä. Kaupallisten tietokonepelien ja pelikonsolien tasolle eivät kotikonstit kuitenkaan riittäneet. Taloudelliset nousukaudet vauhdittavat aina varsinaisten pelikoneiden myyntiä. Laitevalmistajien keskinäinen kilpailu onkin verrattain lyhyessä ajassa tuonut markkinoille useita versioita konsoleista kuten Playstation ja Xbox. Kysynnän kasvaessa pelikoodauksen trendikkyyden, laitteiden suorituskyvyn parantumisen sekä ohjelmistojen laadukkuuden myötä tietokone- ja konsolipelien määrä on nykyään huimissa mittakaavoissa.

YouTubessa striimataan Fortnitea, League of Legendsiä ja CS GOta

Suosituimmista peleistä tulee hittituotteita, aikansa ilmiöitä, joissa jopa kilpaillaan kansainvälisesti. Pelilähetyksiä tuotetaan tietoverkkoon alan tapahtumista, kilpailuista ja yksityistalouksista. Pelien striimaus on suorassa yhteydessä niin kutsuttuun tubettamiseen. Suoratoistopalvelu YouTuben ansiosta kuka tahansa voi ryhtyä julkaisemaan internetissä tekemiään videoita, joista pelivideoiden osuus on huomattava. Osa tubettajista julkaisee kanavillaan muutakin sisältöä kuin tallenteita ja reaaliaikaisia lähetyksiä pelisessioistaan, mutta varsinkin pelit tuovat kanaville runsaasti katsojia. Monet tubettajat striimaavat omia suosikkipelejään, joista tunnetuimpia on Epic Gamesin jymymenestys Fortnite. Pelaamisesta mahdollisesti aiheutuneita addiktioita on pohdittu mediassa. Suosionsa ansiosta Fortnite soveltuu erinomaisesti striimien aiheeksi sekä nuorten aikuisten että varhaisteinien parissa. Esimerkiksi ”tubaajat” Rasse ja Uiwenuise edustavat nuorta YouTube- sukupolvea. Fortniten lisäksi muita suosittuja, strategisia taistelupelejä ovat esimerkiksi Counter-Strike: Global Offensive sekä League of Legends, jonka maailmanmestaruuskisat kuuluvat esports-veikkauskohteisiin.

Striimiä livekasinoilta

YouTube ei suinkaan ole ainoa kanava, jossa pelaajat voivat lähettää videoita omista pelisessioistaan, eivätkä striimien peliaiheet rajoitu konsoli- ja PC-peleihin. Yhdysvalloissa vuonna 2011 toimintansa aloittaneessa Amazon.comin suoratoistopalvelussa tietokone- ja konsolipelaajille tarkoitetussa Twitchissä, striimataan muun muassa nettikasinoiden tarjoamia pelejä. Niiden lisäksi streaming-tekniikkaa hyödynnetään kasinoasiakkaille tarjottavien livekasinoiden toteuttamisessa. Moni kasinoasiakkaista pelaa pelejä mielellään virtuaalisilla livekasinoilla, joten ne kuuluvat suosituimpien kasinoiden tarjoamiin palveluihin. Livekasinoilla on mahdollista pelata yleisimpiä pöytäpelejä kuten pokeria, blackjackia, baccaratia sekä rulettia.

Striimauksesta voi tulla tuottoisa ammatti

Olipa kyseessä sitten konsolipelin tai kasinoslotin striimaaminen, suorien pelilähetysten tekemisestä voi tulla ammatti, kuten esimerkiksi Anniina Pohjoselle. Lähetysten tekeminen on hyvä keino tuoda omaa osaamistaan ja halutessaan persoonaansa esille. Sponsoriyhteistyö on parhaimmillaan taloudellisesti tuottavaa, mutta striimaaminen pelkän rahan ja aineellisten hyödykkeiden saamiseksi tuskin kantaa loputtomiin. Yleensä kantavana voimana toimiikin striimaajan intohimo lähetystensä aihetta kohtaan.