Radiojuontajan työ saattaa kiinnostaa monia radion ystäviä. Mitä sitten vaaditaan radion juontamiseen? Osittain se riippuu siitä, minkälaisia ohjelmia itse haluaisi juontaa. Puheohjelmien juontajalle tärkeintä on se, että on sujuva puhuja, jolla on persoonaa. Omaa ääntä voi myös treenata, joten vaikka puhuisit liian nopeasti, epäselvästi tai monotonisesti, ne ovat kaikki tapoja, joista voi oppia helposti eroon. Erityyppiset ohjelmat myös tarvitsevat erilaisia juontajia. Tietopohjaisiin ohjelmiin ja uutisiin sopivat ihmiset, jotka kuulostavat rauhallisilta, tasaisilta ja uskottavilta. Sen sijaan puheohjelmiin, joissa esimerkiksi puhutaan radioon soittavan yleisön kanssa, sopivat hyvin puheliaat ihmiset, joilla kissa ei vie helposti kieltä, ja jotka tulevat toimeen erilaisten ihmistyyppien kanssa menettämättä hermojaan. Mutta myös vähemmän puheliaille ihmisille voi löytyä radiosta töitä juontajana, esimerkiksi musiikin parissa. Musiikkiohjelmat ovat aina olleet yksi radion kulmakiviä, eikä niissä juontajan yleensä toivota puhuvan kovin paljoa. Sitä paljon tärkeämpää on hyvä musiikin tuntemus, ja kyky löytää soitettavaksi uutta (tai vanhaa, mutta ei loppuun kulutettua) ja kiinnostavaa musiikkia.
Oma radiokanava
Nykyaika on siitä harvinaista, että kuka tahansa voi ryhtyä luomaan sisältöä kirjoittaen, ottaen valokuvia, tehden videoita tai radio-ohjelmia, ja sitten laittaa ne nettiin potentiaalisen yleisön löydettäväksi. Parhaat voivat sitä kautta saada töitä alalla, tai sitten ansaita rahaa suoraan mainostamisen tai yleisön sponsoroinnin kautta. Netin hienoin puoli on se, että sitä kautta voi saavuttaa valtavan yleisön näennäisesti mitä marginaalisimmille puuhille, kuten vaikka videoille joissa striimataan Fortnitea, tai radiokanavalle, joka soittaa vain 1500-luvun englantilaista musiikkia. Maapallolla, jossa on lähes kahdeksan miljardia ihmistä, on selkeästi tarpeeksi porukkaa harrastamaan aivan mitä tahansa. Jos siis haluaisit luoda oman radiokanavan netissä, siihen ei paljoa vaadita. Hyvä idea on yhtä tärkeä kuin laadukas toteutus, joten mieti ensin, mitä kanavasi pitäisi sisällään ja mikä sen kohderyhmä olisi. Osa kuuntelijoista keskittyy varmasti mieluusti vain musiikkiin, toiset viihtyvät kuunnellessa radiojuontajan näkemyksiä joka päiväisestä elämästä ja jalkapallon em kisa veikkaus varmasti liikkuu joidenkin mielissä. Toisekseen kannattaa ottaa selville Teosto-maksuista musiikin soittamisen osalta. Kannattaa treenata itseään juontajana nauhoittaen aluksi vaikka omaa jutteluaan kaverin kanssa ja sitten kuunnella, onko omassa puhetavassa jotain korjattavaa. Jos taas nettiradio ei kiinnosta, monissa kaupungeissa voi maksaa omasta ohjelmasta paikallisessa lähiradiossa.